Nu drar Odla staden igång!

_DSC4005

Under några veckor har Naturhistoriska Riksmuseets temporära utomhusutställning Odla staden väckts till liv igen. För tredje året i rad odlas det ätbart på innergården. Första året skapade Christina Schaffer odlingen, som då hade fokus på köksträdgård. Bland annat odlades bönor av alla slag och massor med majs. En del av majsen planterades tillsammans med bönor som klättrade längs majsens stam och zucchini enligt metoden tre systrar, som är ett sätt att plantera de tre grödorna majs, bönor och zucchini på liten yta. Christina anlade bland annat också ett kryddland.

Förra året utvecklade Dante Hellström Odla staden, Dante la till många spännande ätbara perenner, som ostronört, stinksyska och strandkål. Han satte också sparris och sådde ett minirågfält, som i år vajjar vackert i bakgrunden i en av rabatterna. Både Dante och Christina odlar efter skogsträdgårdens eller agroforestryns idéer där man vill efterlikna naturen själv och skapa hållbara odlingar av ätbara perenner, där vissa växter, som klöver ger ny näring till jorden när de vissnar ner och andra, som ringblomma, håller vissa skadegörande insekter borta.

Kål

Foto: Jamain CC BY-SA 3.0

I år har alltså jag, Ulrika Furås Flodin som har fått äran att förvalta och utveckla Christinas och Dantes odlingar. Jag delar deras syn på att odla hållbart och är inspirerad av agroforestry. Mitt tillägg är äppelträd och ytterligare några bärbuskar – blåbär, lingon, vinbär och krusbär. Jag blandar köksträdgårdens sallats, kål och mangold inte bara med ätbara perenner utan också med blommor som är ätbara och drar bin, humlor och andra pollinerare. Lite som en klassisk fransk potager kanske, där blommor och grönsaker trängs på samma yta, som en köksträdgård på något gammalt franskt slott. För mig är museiebyggnaden som omger Odla staden ett slott, ett kunskapens slott. Stort, värdigt och pampigt. Jag vill att odlingen ska bryta mot den lite krävande strama fasaden och kännas som en saga, luftig, fluffig och lätt, fylld med små spännande sidospår att upptäcka.

Det har varit så roligt att göra Odla staden och jag hoppas Christina och Dante tycker att jag förvaltar deras växter väl och att Odla staden inspirerar museets besökare i den egna köksträdgårdsodlingen. Det var ett stort arbete att få allt på plats, med mig i denna process har jag haft inte bara mina medarbetare Malin Lobell och Toni Becedas utan även alla härliga personer på Naturhistoriska riksmuseet.

Välkommen hit och hälsa på oss! Jag eller annan personal finns på plats varje dag. Här på bloggen kommer det dock inte att hända så mycket mer denna säsong.

/Ulrika Furås Flodin

Kommentera

